محسن باقری

محسن باقری

جمعه, ۲۰ بهمن , ۱۳۹۶
دو تعبیر متفاوت گوگل از واژه عاشورا – بررسی موضوع و ارائه راه حل

تا بحال واژه ی ” عاشورا ” را در گوگل جستجو کرده اید ؟! به انگلیسی چطور !؟ ( Ashura )

نتایج جستجوی واژه Ashura ، قطعا برایتان جالب خواهد بود ! چیزی به جز عزاداری واقعی شیعیان … تصاویری خون بار و وحشتناک با محوریت قمه زنی . علاوه بر تصاویر ، نتایجی همچون قطعات ویدئویی مختلف از مراسمات قمه زنی و تیغ زنی و همچنین مقالات متعددی در این رابطه که اصل عزاداری و پیام واقعه ی عاشورا را به انحراف میکشد و در واقع از رسیدن پیام امام حسین (علیه السلام) و واقعه ی عاشورا به مردم دنیا جلوگیری میکند .

یک فرد غیرمسلمان خارجی که مشتاق مطالعه درباره اسلام است را در نظر بگیرید ؛ مورد توجه ترین فرد در اسلام را امام حسین (ع) و بعد از آن پراهمیت ترین و مورد توجه ترین اتفاق تاریخ اسلام را عاشورا می یابد . کلمه ی Ashura را در اینترنت جستجو می کند و با تصاویری رو به رو می شود که تمام حقیقت عاشورا را قمه زنی و خونریزی معرفی کرده و شیعیان را وحشی ترین انسان ها نمایش می دهد . در نتیجه .. ؟!

بارها و بارها خبرگزاری های داخلی کشور و وب سایت های متعدد درباره این موضوع بحث کرده اما بدلیل دانش کم و یا عدم تلاشِ مدیران سایت ها و برنامه نویسان وب سایت های داخلی همواره سهم شیعه از این مبارزات اعتقادی در فضای مجازی ، باخت بوده است .

خبرگزاری تابناک در سال ۸۹ گزارشی با عنوان ” تصاویر تأسف بار از عاشورا در گوگل ” را منتشر کرد . آنطور که معلوم هست نویسنده این گزارش ، اطلاعات چندانی در رابطه با نحوه عملکرد گوگل نداشته و این اتفاق را ” شیطنت گوگل ” ذکر کرد : « البته نباید شیطنت گوگل را نیز در این زمینه نادیده گرفت. چرا که صرف قرار گرفتن چنین عکسهایی در چند سایت خاص، نمی تواند موجب حذف صدها عکس مربوط به عزاداری عادی در اینترنت گردد. »

خبرگزاری تسنیم در سال ۹۳ مطلبی با عنوان ” چرا گوگل آرایش ضد عاشورایی می‌گیرد؟! ” منتشر کرد که در آن به نقل از حجت الاسلام رضایی منش ، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم حدیث ، تنها راه مقابله با این جریان را راه اندازی جنبش اینترنتی در قالب وبلاگ نویسی توسط جوانان دانست .

باشگاه خبرنگاران جوان نیز در سال ۹۳ طی انتشار مطلبی با عنوان ” گوگل و تخریب شیعیان ” عنوان کرد : « شواهد موجود نشان می‌دهد برنامه‌ریزی هوشمندانه و دقیقی برای تخریب ارزش‌های شیعه در پشت پرده این ماجرا قرار گرفته است. »

جوان آنلاین ، در گزارشی که در سال ۹۴ در صفحه ی خود منتشر کرد ضمن آنکه دلمشغولی های اینترنتی کاربران ایرانی را دلیل عدم اصلاح تصاویر گوگل از جستجوی واژه ی عاشورا دانست ، سازمان های دولتی را نیز به بیخیالی در این مورد توصیف کرد : « در عین حال سازمان‌ها و نهادهای دولتی هم چندان در این زمینه فعالیتی ندارند چه بسا بخشی از بودجه فرهنگی آنها می‌تواند به برگزاری جشنواره‌های عکس و پوستر عاشورایی و نیز بارگذاری این تصاویر در فضای اینترنت تعلق داشته باشد. آثار این جشنواره‌ها می تواند به خوراک خوب و منصفانه‌ای برای صفحات اینترنتی مرتبط با عاشورا و کاربران سرتاسر دنیا تبدیل شود . »

در تاریخ ۲۸ مهر ۹۵ شاهد انتشار مطلبی در خبرگزاری الف هستیم . الف به این نتیجه رسیده است که نتایج جستجوی گوگل از واژه ی عاشورا از سر لجاجت نیست و مسائل دیگری در این رابطه نقش دارند . نویسنده این مطلب که از نقش مهم الگوریتم گوگل در چینش نتایج گوگل آگاه هست سعی میکند با ذکر چند مورد راه حلی برای این موضوع ارائه دهد ، که هر چند اصلا کافی و مناسب برای وب سایت های امروزی نیست اما این سطح از آگاهی در مقابل اظهار نظر های نادرست که از عدم آگاهی منجر میشود بسیار امیدوار کننده هست .

اما واقعیت چیست ؟ در واقع موتور جستجوگر گوگل دارای الگوریتمی است که با توجه به آن الگوریتم ، بعد از جستجوی کلمه ی مورد نظر ، وب سایت های مرتبط با آن کلمه را با معیار های متفاوتی می سنجد و با رتبه بندی به نمایش می گذارد .

وب سایت های مختلف برای قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل از جستجوی کلمات مرتبط با موضوع فعالیت خود با وب سایت های مشابه خود به رقابت می پردازند و با استاندارد سازی کدنویسی و رعایت الگوریتم گوگل و نکات سئو ، وب سایت خود را بهینه سازی کرده و در رتبه های برتر گوگل قرار میگیرند .

همانطور که مشخص است با جستجوی کلمه ی عاشورا به فارسی تصاویر و پوسترهای عاشورایی به نمایش درمی آید ، زیرا بدلیل شیعه بودن افراد ایرانی ، وب سایت های متعددی به زبان فارسی در رابطه با واژه ی عاشورا ساخته شده است .

اما آیا وب سایتی به زبان انگلیسی در رابطه با واژه ی Ashura وجود دارد که علاوه بر برخورداری از سئو و کدنویسی مناسب ، محتوای مناسبی در رابطه با Ashura ارائه دهد ؟!

کمی خودمانی تر : « حال که شیعیان تصویر درستی از واقعه ی عاشورا ، پیام امام حسین (ع) و عزاداری های متعارف به جهان مخابره نکرده اند ، در فضای مجازی که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است فعالیت نکرده اند و عملا وب سایت مناسبی برای این موضوع به زبان انگلیسی وجود ندارد اما در عوض خبرگزاری ها و وب سایت های بسیاری برای پوشاندن حقیقت عاشورا و اسلام هراسی با صرف هزینه و وقت کافی در حال فعالیت هستند ، حال ، گوگل چه بکند ؟ محتوای آن وب سایت ها را نمایش ندهد ؟! آیا وقتی کلمه ی Ashura را در گوگل جستجو میکنید ، چون ما محتوایی در فضای مجازی به زبان انگلیسی نداریم ، انتظار دارید صفحه ای خالی برایتان به نمایش بگذارد ؟! خب محتواهایی که وجود دارد را قرار میدهد ، این موضوع کاملا طبیعی است !  »

به تازگی مجموعه ای از فعالان متخصص و مومن گرد هم آمده اند ، مجموعه ای را تحت عنوان عاشورا به صورت کاملا مردمی و بدون وابستگی به نهاد های دولتی و غیردولتی تشکیل داده اند تا بدون شعار دادن و حرف های تکراری ، به صورت عملی در این حوزه فعالیت کرده ، وب سایتی به زبان انگلیسی و به صورت موازی به زبان عربی راه اندازی کرده اند تا با کدنویسی مناسب ، رعایت اصول سئو و الگوریتم گوگل به همراه تولید و انتشار محتوای مناسب با عاشورای واقعی علاوه بر تغییر نتایج گوگل در دراز مدت ، بتوانند در فضای حقیقی نیز مردم دنیا را با عاشورا و امام حسین (ع) آشنا کنند .

 

گزارش خبرگزاری ها در این رابطه ، از سال ۸۹ تا ۹۵ :

تابناک – بیست و یکم آذر ماه ۱۳۸۹ – با تیتر « تصاویر تأسف بار از عاشورا در گوگل + عکس »

انتخاب – یازدهم آبان ماه ۱۳۹۲ – با تیتر « عکس/ دو تعبیر گوگل از واژه عاشورا »

با حجاب – دوم آبان ماه ۱۳۹۲ – با تیتر « عاشورا به روایت گوگل »

باشگاه خبرنگاران جوان – پنجم آبان ماه ۱۳۹۳ با تیتر « گوگل و تخریب شیعیان+ تصویر »

باشگاه خبرنگاران جوان – پنجم آبان ماه ۱۳۹۳ با تیتر « چرا گوگل آرایش ضد عاشورایی می‌گیرد؟! »

باشگاه خبرنگاران جوان – چهارم آبان ماه ۱۳۹۳ با تیتر « چرا گوگل آرایش ضد عاشورایی می‌گیرد؟! »

خبرگزاری تسنیم – پنجم آبان ماه ۱۳۹۳ با تیتر « چرا گوگل آرایش ضد عاشورایی می‌گیرد؟! »

پایگاه بزرگ قرآنی طه – بیست و نه آذر ماه ۱۳۹۳ – با تیتر « تفاوت سرچ تصویری کلمه عاشورا به زبان فارسی و انگلیسی »

جوان آنلاین – بیست و نه مهر ۱۳۹۴ – با تیتر « تصاویر گوگل به یک انقلاب عاشورایی نیاز دارد »

باشگاه خبرنگاران جوان – دوم آبان ماه ۱۳۹۴ – با تیتر « آیا تا به حال “عاشورا” را به انگلیسی سرچ کرده‌اید؟ »

قطره – دوم آبان ماه ۱۳۹۴ – با تیتر « قیام کاربران در جنگ کلیدواژه ها »

خبرگزاری الف – بیست و هشتم مهر ماه ۱۳۹۵ – با تیتر « گوگل و عاشورا/ راه حلی ساده! »

خبرگزاری فارس – نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۵ – با تیتر « عزاداری‌ خونباری که کسی آنرا تقبیح نمی‌کند! »